Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Pozorowane przetargi dają marne efekty

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

zdjęcie autora

Jakub Majewskiprezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Felietonista:

Jakub Majewski

Autor:

Jakub Majewski, Stefan Akira Jarecki

Data publikacji:
20-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Fundacja ProKolej

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pozorowane przetargi dają marne efekty
fot. Kamil Mergel
W jednym z seriali z okresu PRL jest scena, w której Irena Kwiatkowska częstuje gościa „piękną kiełbasą bieszczadzką, prawie jak rzeszowską”. Z pozoru wygląda dobrze, ale jej walory smakowe okazują niestety wątpliwe. Opisana scena wygląda groteskowo, ale przypomina jednocześnie, że tak wyglądałyby nasze zakupy spożywcze, gdybyśmy wytępili konkurencję w produkcji czy sprzedaży żywności. A mimo wszystko są tacy, którzy uważają, że w sektorze kolejowym wybór szkodzi klientowi.

Mimo że PRL zbankrutowała 35 lat temu, przywiązanie do marnej jakości produktów ma się na południu Polski ma się całkiem nieźle. Ogłoszony właśnie przetarg na operatora przewozów kolejowych na Podkarpaciu zakłada bowiem, że konkurencja powinna być jak najmniejsza. I wyraźnie nie jest mile widziana.

Przetarg na realizację przewozów w województwie podkarpackim teoretycznie wygląda na otwarty. Zamawiający zapewnia bowiem dostęp do taboru i zaplecza technicznego. W praktyce są to jednak tylko pozory. Razi bowiem bardzo krótki okres pomiędzy ogłoszeniem przetargu, przewidywanym rozstrzygnięciem i wreszcie rozpoczęciem realizacji usług. Tymczasem w pierwszym etapie prawo unijne nakazuje zapewnić oferentom całą gamę informacji o regionalnym rynku i zadaniach przewozowych, żeby oferenci na tych samych zasadach kalkulowali koszty i żeby nie preferować operatora zasiedziałego, który dysponuje już tymi informacjami. Organizator wymaga również dodatkowego taboru na wypadek awarii i zwiększonego zapotrzebowania na przewozy. I oczekuje deklaracji odnośnie do odpowiedniej liczby wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, mimo że nie daje czasu na ich rekrutację. A zwycięzcę zamierza wskazać dawno po tym, jak zostanie zamówiony rozkład jazdy.

Źle zorganizowany przetarg jest nie tylko potencjalnie niezgodny z prawem, ale przede wszystkim nieefektywny, szkodliwy dla pasażera oraz podatnika. Faworyzowanie monopolistów oznacza gorszą jakość usług, które w dodatku często kosztują więcej niż powinny. Bez konkurencji nie uda się poprawić jakości usług przewozowych ani na Podkarpaciu, ani w żadnym innym regionie. A opóźnianie i wypaczanie tego procesu jest równoznaczne z hamowaniem rozwoju kolei w naszym kraju.

--

Stefan Jarecki i Jakub Majewski są autorami przewodnika otwarcia rynku kolejowych przewozów pasażerskich pt. „Jak rozwinąć konkurencję na torach?”, który można pobrać na stronie Fundacji ProKolej.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RegioJet nie wyklucza odwołania w dużym przetargu w Czechach

Biznes

RegioJet nie wyklucza odwołania w dużym przetargu w Czechach

Mikołaj Kobryński 17 stycznia 2025

Duży przetarg na obsługę połączeń dalekobieżnych w Czechach

Biznes

PKP Intercity: Konkurencja będzie korzystna także dla nas

Biznes

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Warte uwagi

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Mikołaj Kobryński 26 maja 2023

Zobacz również:

RegioJet nie wyklucza odwołania w dużym przetargu w Czechach

Biznes

RegioJet nie wyklucza odwołania w dużym przetargu w Czechach

Mikołaj Kobryński 17 stycznia 2025

Duży przetarg na obsługę połączeń dalekobieżnych w Czechach

Biznes

PKP Intercity: Konkurencja będzie korzystna także dla nas

Biznes

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Warte uwagi

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Mikołaj Kobryński 26 maja 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5